Het presenteren van uw plan, idee of product. Vrijwel iedere manager, verkoper of ondernemer heeft wel eens eerder een presentatie gegeven. Maar dat betekent niet dat iedereen zich er comfortabel bij voelt. Sterker nog, wij krijgen erg veel vragen van mensen die hun presentatievaardigheden willen verbeteren. Samen oefenen we de presentatie. Dit doen we onder meer met salesteams die pitchen tijdens een prestatie-inkooptraject, maar ook met verkopers die regelmatig producten moeten presenteren aan een raad van bestuur. Door het oefenen krijgt u meer zelfvertrouwen. En we kunnen, als we u begeleiden, aanwijzingen geven over hoe u de puntjes op de i zet.
Wat maakt of breekt een goede presentatie?
De kernvraag is natuurlijk: wat maakt of breekt een goede presentatie? Daarvoor draaien we de vraag om. Denk eens terug aan eerdere presentaties waar u bij aanwezig was. Welke presentaties zijn blijven hangen omdat ze een extreem goede indruk op u hebben gemaakt? Benoemt u eens 3 criteria voor uzelf.
Voor ons betekent een goede presentatie: een interactief verhaal dat afgestemd is op het publiek en antwoord geeft op de vragen die bij dat publiek leven. Als het gaat om een presentatie in een verkooptraject, dan moet de verkoper ons met de presentatie weten te overtuigen dat zijn bedrijf de beste partij is voor het oplossen van het probleem waar ons bedrijf mee te maken heeft. Graag geven wij u twee tips waarmee u uw presentatie kunt verbeteren:
Zorg dat u een flip-over mag gebruiken tijdens uw presentatie.
U heeft al eerder kunnen lezen dat u aan het begin van de presentatie niet direct begint met vertellen. Nee u begint met een voorstelronde. Tijdens deze voorstelronde stelt u aan iedere aanwezige 1 hele belangrijke vraag. “Wat wilt u graag terug zien in deze presentatie?” Aan het antwoord kunt u steeds aflezen met wat voor type gedragsprofiel u te maken heeft. Bovendien begint de presentatie direct erg interactief. U schrijft alle antwoorden van de aanwezigen op de flip-over. Aan het einde van uw presentatie bekijkt u of u antwoord heeft gegeven op alle vragen.
Durf te vragen wat uw publiek heeft gemist.
Door het gebruik van de flip-over voorkomt u dat u vragen vergeet te beantwoorden. Bovendien laat u aan de hele groep zien dat u oog heeft voor ieders belang. Toch kan het zo zijn dat er gedurende de presentatie nieuwe vragen zijn opgekomen bij de aanwezigen. Deze stonden natuurlijk niet op de flip-over. Extroverte aanwezigen zullen u waarschijnlijk vragen hebben gesteld. Maar wellicht zitten er introverte personen in de zaal die dat niet durfden. Dit probleem kunt u oplossen door bij de afsluiting aan iedere persoon te vragen: “Wat heeft u nog gemist in mijn verhaal?” Nu kunt u mooi nog alle resterende vragen beantwoorden.
Bent u benieuwd wat voor andere tips we u kunnen geven om uw presentatie nog beter te maken? Wij begeleiden u graag tijdens de voorbereidingen voor belangrijke presentaties. Bel ons om te zien of we u deze week nog kunnen helpen.
Peter Kweekel
Sales and Communication Improvement